Generalforsamling i FC Nakskov

image Bestyrelsen lytter spændt til formandens beretning
Helle May-Britt Sekula, billeder taget af Rassi
28. februar 2016 kl. 13:46
Referat af mødet d. 25. februar 2016

Tordag d. 25. februar 2016 afholdt FC Nakskov sin første generalforsamling i klubhusets cafe på Bregnevej. Rigtig mange valgte at deltage - der blev talt omkring 75 deltagere. Dejligt med den gode opbakning!

Dagsorden:

1. Valg af dirigent og stemmetællere

Steen Madsen blev valg som dirigent og meddelte at der i henhold til vedtægter var rettidigt indkaldt. Som stemmetæller blev valgt: Brian Christiansen, Bjarne Tipsmark, Anders Jørgensen.

1. Formandens beretning

Hovedpunkter:

1. Status for klubbens arbejde i året 2015
  2. Seniorafdelingen
  3. Ungdomsafdelingen
  4. Sponsor- og PR/eventudvalget
  5. FC Nakskov's Kursus- og aktivitetscenter
  6. Øvrige udvalg
  7. Afslutning

Status for klubbens arbejde i året 2015.

Året 2015 har været et meget skelsættende år for fodbolden på Vestlolland. Den 1. juli blev Nakskovs to fodboldklubber Nakskov Boldklub og Boldklubben Velo efter mange og lange forhandlinger lagt sammen og FC Nakskov opstod. Her et halvt år efter har vi fået organisationen på plads, og vi synes selv vi er kommet helt fornuftigt fra start, og tillader os at kalde det en succeshistorie.

Vi lagde 2 klubber sammen fordi vi kunne se et godt fremtidsperspektiv i at gøre det. Tiden var moden til det og forløsningen for vores store arbejde i fusionsudvalget kom, da de 2 klubbers generalforsamlinger i februar og marts 2015 godkendte fusionsplanerne. Fusionen har givet stor mødeaktivitet i klubben, mange har brugt

meget tid på at udvikle klubben. Uden disse ildsjæle og fantastiske klubmennesker kunne vi ikke have gennemført denne fusion. En stor tak til alle omkring klubben for det.

Klubben er nu blevet en størrelse som der bliver lagt mærke til på Lolland-Falster og Sjælland. På DBU-LF´s repræsentantskabsmøde d. 9. januar 2016 blev vi tildelt titlen som årets klub 2015 for vores flotte arbejde med at skabe en god klub for alle. Den titel satser vi på at genvinde i 2016 eller årets ungdomsklub 2016.

DBU-LF har indledt et samarbejde på turneringssiden med DBU-Sjælland. Det betyder at mange af vores ungdomshold er i puljer med sjællandske hold. Det har været spændende med nye modstandere, men har dog også en økonomisk bivirkning med øget transportomkostninger.

NB's Forældre og Støtteforening ændrede på deres generalforsamling d. 12. februar 2016 deres navn til FC Nakskov's Forældre og Støtteforening. På generalforsamlingen overrakte de FC Nakskov en gavecheck på 45.000 kr. som klubben takker mange gange for.

Forældreforeningen skal have en stor tak for deres indsats til glæde for tilskuerne på stadion. Som noget nyt i 2015 er forældreforeningen også begyndt at arrangere bankospil hver anden torsdag i selskabslokalerne på Marienlystvej.

Vi har også et hårdt arbejdende Caféudvalg, som står for at holde åbent i Caféen når der er aktivitet i klubben. De har lavet en utrolig flot indsats det sidste halve år med at få skubbet gang i Caféen og det sociale liv i klubhuset. I har løst opgaven flot, selv om i godt kunne bruge flere hjælpere, det må vi håber der findes i dette forår.

Det kræver mange ressourcer, at drive en klub af FC Nakskovs størrelse, både menneskelige og økonomiske. Der skal bruges en del trænere og ledere, og heldigvis har vi rigtig mange frivillige, som har valgt at bruge meget tid både i dagligdagen til træning på grønsværen, og de mange turneringer og kampe i weekender. Det er vi som klub utrolig glade for. Vi er også virkelig taknemmelige for den fantastiske økonomiske støtte og opbakning vi altid har haft og stadig har fra erhvervslivet. Uden disse sponsorer og de mange der har tegnet et passivt medlemsskab i FC Nakskov kunne det slet ikke lade sig gøre, at skabe rammerne for et godt socialt og sportsligt klubmiljø. Dette skal også i fremtiden føre til gode sportslige resultater og ikke mindst gode foreningsmennesker.

I september havde vi besøg af DBU´s formand Jesper Møller som fik en rundvisning på vores anlæg og klubhus. Han var meget begejstret for vores baneforhold og faciliteter. NB lagde i 2014 billet ind på at få tildelt en ungdomslandskamp i Nakskov i forbindelse med byjubilæet her i 2016. Vi benyttede derfor lejligheden til at huske formanden på denne ansøgning og i december blev vi så tildelt en ungdomslandskamp i september måned. Vi ved endnu ikke om det bliver drenge U16 eller U17, men vi ser meget frem til dette arrangement.

2. juledag afviklede vi igen et flot stævne i NIC. Her skal lyde en stor ros til Rassi og Ole Jørgensen som på dagen fik afviklingen til at flyde.

Seniorafdelingen

Inden sammenlægningen lykkes det NB´s herre LF serie hold at vinde slutspillet og dermed at rykke op i Sjællandsserien.

Det betød at den nye klub FC Nakskov i den denne sæson har hold i Sjællandsserien, LF serien, Serie 1, Dame 8 mands, Herre 8 mands, Old Boys og Veteran.

Sportsligt har det været en stor udfordring med oprykningen til Sjællandsserien. Niveauet i Sjællandsserien er lige et par trin op fra LFS og det kræver tilvænning, men det er der desværre ikke tid til. Holdet ligger sidst og det kræver hårdt arbejde at undgå nedrykning, men der er stadig tro på det kan lykkes. Det er trænerne Jan Rasmussen og Jakob Vildenfelt indstillet på skal lykkes. Alle på holdet vil kæmpe for det, så længe der er en teoretisk mulighed for overlevelse.

LF serie holdet har også haft en del udfordringer med at kunne holde niveau til at blive i rækken. De spiller med i nedrykningsspillet her i foråret. Her er der i den nye trænerkonstellation med Peter Kamper og Peter Ottosen en tro på det kan lykkes, det håber vi kan overføres til spillerne på banen.

Serie 1 holdet skal i foråret også spille med i nedrykningsspillet. Vi håber træner Jan Haugaard og spillerne kan finde melodien her i foråret og skrabe de fornødne point sammen for at undgå nedrykning. Holdet er meget afhængig af der ikke er skader på SJS og LFS.

Der har i efteråret derfor været brug for hjælp fra ældre rutinerede spillere, som ellers er stoppet på dette plan, for at kunne stille hold. Det skal de selvfølgelig have stor tak for at bidrage med.

Vi har 2 stk. dame 8 mandshold igen her i foråret. Det ene er et rent FC Nakskov hold, som har spillet sammen i en del sæsoner nu under trænerne Anders Jørgensen og Mathias Lindegaards ledelse. Det andet dame 8 mandshold var i efteråret 2015 et holdfællesskab med Horslunde Boldklub. Det bliver det også i foråret 2016, men da de ikke har nogen træner pt. træner de 2 hold sammen.

Klubben har 2 Old Boys hold, som fortsætter i 2016. Old Boys 1 holdet spillede sig til en finale kampen hvor de mødte et stærkt besat FC Nykøbing hold og tabte 3-1.

Vi har stadig et samarbejde med Branderslev IF om et Veteranhold i den kommende sæson. Klubben vil gerne takke Michael Holm og Bjarne ’’Basse’’ for deres arbejde med at stå for holdet og vi håber de vil forsætte i den kommende sæson.

Ungdomsafdelingen

De 2 moderklubber etablerede allerede i 2014 et godt samarbejde i ungdomsafdelingen, og dette har medført, at vi i dag har en afdeling, der er vokset meget. Vi er utrolig stolte af, at så mange piger, drenge og unge mennesker har valgt at få deres ”fodbold opdragelse ” i FC Nakskov.

Især er der stor tilslutning hos de allermindste og det er et skønt syn at komme en tur forbi bane 7 en onsdag eftermiddag hvor U5 til U8 træner. Her er der liv og glæde hos børnene, men også dejligt at se så mange forældre tage del i træningen af deres børn.

Vores talentfulde U19 hold vandt mesterrækken i efteråret og skal her i foråret spille med i U19 Drenge Øst 2. Det bliver spændende at følge drengene og træner Hans Henrik Krøll i forårets kampe.

Der var også andre hold som var ude og vise flaget og havde pokaler med hjem, som opstart på vores nye pokalsamling i FCN.

Vores hold er rigtig gode til at komme ud og spille mange stævner på LF. Det er noget som bliver bemærket at de andre klubber og DBU-LF. Det er et flot syn når man er ude til stævne, med så mange spillere i vores nye klub dragt.

Ungdomsholdene som deltager i de nyoprettede faste turneringer klarer sig også godt sportsligt, men det er mere glædeligt at der er en markant spiller tilgang i de årgange. Det er en positiv udvikling, som går lidt imod den generelle udvikling på landsplan i de årgange. Meget flot og som med DBU´s nye tiltag Ungdomsfodbolden version 2.0 kan sætte yderlige skub i denne gruppe. Det må i vente at høre mere om til næste år.

Vi vil gerne udvide vores pigeafdeling, som i dag kun tæller et hold.

Der vil i det kommende år være nogle tiltag for at få gang i denne afdeling. Blandt anden arrangerer vi pigeraketten i uge 34.

Klubben afviklede igen i 2015 DBU's fodboldskole, i 2016 er vi klar igen og det bliver i uge 31.

Giraf Cup udvalget har igen i 2015 haft stor succes med afviklingen af

Giraf Cup i Knuthenborg Park. Der var rigtig mange deltagere og

mange familier lagde turen forbi Knuthenborg Park. Udvalget lavede et overskud på over kr. 100.000 til klubbens ungdomsafdeling. Udvalget er i gang med forberedelse til stævnet i 2016, flere klubber har allerede tilmeldt sig og det er mange hold fra Sjælland. Det tegner godt for årets Giraf Cup.

Sponsor- og PR/eventudvalget

Året 2015 gik ikke efter planen med hensyn til Lienlundkoncerten

den 4. juni 2015. På plaketten var Lis Sørensen og Lars Lilholt og heller ikke de kunne trække mange mennesker til koncert på Vestlolland. Det betød et lille underskud på omkring kr. 20.000,-

Vi har tidligere sagt at hvis der ikke er opbakning omkring arrangementet, så stopper vi. Den tid er nu kommet til at ligge Lienlund koncerterne på hylden og holde en pause.

I 2016 vil vi hjælpe med at arrangere byjubilæumsfest på havnen ved den gamle Toldbod i uge 31. Og håber det kan give et fornuftigt tilskud til klubbens drift.

Sommeren igennem har vi også haft stor aktivitet med ølsalg og musik på torvet. Det giver en god indtægt til klubben og det er opgaver som disse der giver os den fornødne økonomi til at drive klubben. Mange gode medlemmer har taget en tørn på torvet. Vi håber på samme opbakning i 2016, hvis vi igen skulle får opgaven.

Her skal lyde en særlig tak til Rune Follemand for at koordinere det og få det til at fungere.

I 2016 har vi rigtig mange arrangementer som, Lalandia cup, Giraf cup, Halmballestævne, Nakskov løb, Byjubilæumsløb, Fodboldskole i uge 31, Pigeraketten uge 34, SFO fodbold, så der bliver rigeligt at tage fat i.

Klubben har solgt vores stadion navn til OK plus og dette har sat gang i mange nye tiltag for at få nye sponsorer til klubben. Nogen af de nye tiltag er partnerskabsaftaler, hvor klubben skal udføre en opgave til gengæld for økonomisk støtte. Dette kræver stor opbakning for alle i klubben til få udført disse opgaver og det håber vi i vil støtte op om og melde jer som hjælpere til når der bliver søgt.

Sponsorchef Jan Andresasen og hans udvalg har overgået sig selv og øget vores sponsor indtægter til klubben betydeligt. Stor ros til Jan for det store arbejde.

Heldigvis har langt de fleste af de 2 moderklubbers tidligere sponsorer valgt at støtte op om fusionen og i mange tilfælde øge deres sponsorater til den nye klub. En stor tak skal der lyde til det lokale erhvervsliv for deres opbakning og støtte til klubben.

FC Nakskov's kursus- og aktivitetscenter

Aftalen med driftstilskud til FCN's kursuscenter løber til medio 2018. Inden da skal den være genforhandlet med Lolland Kommune.

Klubben har i 2015 brugt en del penge på istandsættelse af udestue og festsalen. Der vil være brug for yderligere istandsættelse i 2016. Dette vil indgå i vores budget planlægning i marts måned.

Der er stadig en pæn belægning på vandrehjemmet, primært til håndværkere som arbejder i området. Ellers er hovedindtægten stadig arrangementer og fester på centeret.

Stor tak og ros til Annette og hendes personale for arbejdet derude.

Øvrige udvalg

Klubhusudvalget:

Der har været utrolig stor aktivitet i klubhuset med ombygning og istandsættelse efter fusionen. Udvalget og deres hjælpere har selv stået for mange af opgaverne. Der er blevet indrettet containere og damernes omklædningsrum under hallen har fået et pift. Der er indrettet materiale rum i kælderen og mange andre praktiske opgaver er udført. Stor ros til dem og flot arbejde.

IT/medie udvalget:

Har haft travlt med opsætning af vores nye Klub Office og hjemmeside, Arbejdet med hjemmesiden bliver aldrig færdig og den er under konstant udvikling. Alle i klubben skal bidrage med indlæg til hjemmesiden, så den kan blive så informativ som mulig. Der er lavet storskærm i caféen med et meget flot billede. Nu håber vi blot der snart er liv i infoskærmen ved indgangen.

Afslutning

Jeg vil slutte beretningen med at takke alle, som i det daglige er med til

at få klubben til at fungere.

Tak til sponsorer og erhvervslivet, for den flotte opbakning.

Tak til Park og Vej for godt samarbejde i det daglige.

Tak til Lolland Kommune for deres imødekommenhed i forbindelse med vores fusion.

Tak til Henriette for hendes indsats i klubhuset i det daglige.

Tak til bestyrelsen, ledere og trænere, for deres indsats i 2015.

Lad os fortsætte den positive linje i 2016.

Vi skal være med til at planlægge fremtiden og sætte vores aftryk for fodbolden på Lolland-Falster.

Vi skal markedsføre Nakskov By på en positiv måde.

1. Regnskabet

Regnskabet blev gennemgået ved Rene Rasmussen og godkendt.

1. Indkomne forslag

Der var kommet forslag fra bestyrelsen om ændring af vedtægter samt tilføjelse. Disse blev gennemgået ved formanden og godkendt.

1. Valg
    a. Formand, 2 år – Jesper Kristensen. Valgt.
    b. Kasserer, 1 år – Rene Rasmussen – ønsker ikke genvalg. Forslag fra bestyrelsen om at Torben Pedersen blev valgt.
    c. Sekretær, 1 år – Helle M. Sekula. Valgt.
    d. Udvalgsformænd jf. §3
    -          Seniorformand: Torben Pedersen. Valgt.
    -          Ungdomsformand: Jesper Hansen. Valgt.
    -          Sponsorudvalgsformand: Jan Andreassen. Valgt.
    -          IT/Medieudvalget: Ole Christiansen. Valgt.

Bestyrelsesmedlemmer:

-          Ole Jørgensen. Valgt.
-          Henrik Egholm. Valgt.
-          Peter Walbjørn. Valgt.
-          Jørgen Petersen – ønsker ikke genvalg. Forslag fra bestyrelsen om Jacob Lejre Jensen. Valgt.
-          Ivar Rasmussen – ønsker ikke genvalg.
e. 1. og 2. suppleant – nyvalg. 1. Rene Rasmussen valgt. 2. Steen Madsen valgt.
f. 2 revisorer – nyvalg. Kurt Nicolaisen og Torben Groth Madsen valgt.
g. Revisorsuppleant – nyvalg. Johnny Ottosen valgt.

1. Hædersbevisninger

- Årets spiller, herre senior: Lasse Jensen - SSJ

- Årets spiller, dame senior: Malene Palm

- Årets spiller, ungdom: Sebastian Weber Nielsen

- U19 - Årets målmand, Stanislaws målmandspokal: Magnus Rasmussen

- U19 - Årets kammerat, herre senior: Mads Rasmussen - SSJ

- Årets kammerat, dame senior: Janni Rasmussen

U15- Årets kammerat, ungdom: Peter Andersen

Årets klubperson – FC Nakskov pokalen: Torben Larsen

Jack Rasmussen ønskede velkommen til den ny klub og held og lykke fremover.